Danas je kršćanski blagdan Tijelovo ili Brašančevo, svetkovina Presvetoga Tijela i Krvi Kristove.

Hrvatska Povijest Nove obavijesti Obilježavanja Vijesti Vjera

Na blagdan Tijelova crkva slavi sakrament Euharistije.


I dok su blagovali, uze Isus kruh, izreče blagoslov pa razlomi, dade svojim učenicima i reče: »Uzmite i jedite! Ovo je tijelo moje!«  I uze čašu, zahvali i dade im govoreći: »Pijte iz nje svi! Ovo je krv moja, krv Saveza koja se za mnoge prolijeva na otpuštenje grijeha. 

Marko 14:22-25 KOK

Svetkuje se na spomen Isusova ustanovljenja Euharistije na Veliki četvrtak; riječ je o pomičnome blagdanu koji dolazi u četvrtak nakon svetkovine Presvetoga Trojstva, a to je deveti četvrtak poslije Uskrsa. Na svetkovinu Presvetoga Tijela i Krvi Kristove održavaju se svečane tijelovske procesije; vjernici nose Presveti oltarski sakrament u ophodnji po cijelome mjestu, kojom prigodom svećenici i vjernički puk zastanu na četiri stajališta (″sjenice″) gdje se naviješta evanđelje na sve četiri strane svijeta te se snagom Presvetoga podjeljuje blagoslov.

Obilježavanje Tijelova počinje u 13. stoljeću, kada se, prema Katoličkoj crkvi, augustinskoj redovnici svetoj Julijani iz samostana kod Liegea u Belgiji u jednom viđenju punoga mjeseca na mjesecu pokazala mrlja. Puni je mjesec redovnica protumačila kao Crkvu, a mrlju kao svetkovinu koja Crkvi nedostaje, kojom bi se častio Presveti oltarski sakramenti. Onaj drugi događaj koji se dogodio u Italiji ( Bolsena) 1263. kada je  jedan svećenik slaveći svetu misu posumnjao u pretvorbu kruha i vina u Isusovo Tijelo i Krv. Kad je lomio posvećenu hostiju, zapazio je kako iz nje kaplje krv koja se slijevala po oltaru.

Nakon ta dva događaja onodobni papa Urban IV. 8. rujna 1264. objavio je bulu kojom ustanovljuje blagdan Tijelova (Euharistije), želeći tu svetkovinu proširiti na cijelu Crkvu, no u tome ga je spriječila brza smrt. Tek u 14. stoljeću papa Ivan XXII. proširio je blagdan na cijelu Rimokatoličku Crkvu.

Sličan događaj kao u Italiji, dogodio se i u Hrvatskoj, u mjestu Ludbregu 1411. godine. Tada je za najvažnijega dijela svete mise – pretvorbe, kada se na svećenikove riječi i djelovanje Duha Svetoga kruh pretvara u Tijelo, a vino u Krv Isusovu, svećenik posumnjao u to “čudo”. Ugledavši da se u kaležu nalazi prava svježa krv, zbunjen i prestrašen neočekivanim događajem brzo je spremio kalež sa svetom Krvlju iza oltara i završio misu.

Na Tijelovo održava se procesija u kojoj svećenik nosi  posudu za izlaganje posvećene hostije, u Hrvatskoj se ona naziva Pokaznica ( na Latinskom ostensorium ili monstranca). Običaj je da se tijekom procesije održe četiri postaje, ali i manje, ovisno o mjestu održavanja. Postaje govore o :

  • Prva postaja govori o euharistiji kao trajnoj prisutnosti Kristovoj,
  • Druga postaja ima temu euharistija Kristov i naš Vazam,
  • Treća postaja ima temu euharistija kao žrtva,
  • Četvrta postaja ima temu euharistija kao gozba.

Euhološki obrasci pri podjeljivanju blagoslova na prve dvije postaje je identičan te se zaziva nad pojedince i plodove zemlje, na trećoj postaji samo nad pojedince, a na četvrtoj postaji blagoslov se zaziva da štiti i sačuva mjesto, stanovnike, polja i plodove.

Današnja svetkovina presvetog tijela i krvi Kristove, zove nas da se vratimo na izvorna načela kršćanske vjere. Molimo danas za blagoslov da budemo ljudi vjere , da nam je Krist učitelj i vođa .Ustrajno molimo da nikad više ne izgubimo božje prisustvo u našem životu

Odgovori